Waarom zijn concrete doelstellingen onmisbaar voor een groeiende organisatie?

SMART doelstellingen formuleren voor een groeiend bedrijf
Concrete doelen zijn onmisbaar binnen elke professionele organisatie. Met scherpe doelstellingen kun jij jouw bedrijf naar een hoger level tillen. Doelstellingen hebben lang niet altijd betrekking op verkoopcijfers. Zo kun je ook doelen stellen rondom zaken als efficiëntie, service level of klanttevredenheid. In dit artikel behandel ik de belangrijkste punten rondom het stellen van bedrijfsdoelen.

De voordelen van het stellen van doelen

Om te beginnen geven doelen houvast. Door het stellen van specifieke doelen weet je exact waar je naartoe wil gaan Je kunt doelstellingen gebruiken als een kompas waarmee je navigeert richting succes. Aan de hand van doelstellingen zie je wat je tot dusver hebt gerealiseerd en wat je nog zou willen (of moeten) bereiken. 

Daarnaast bieden duidelijke doelstellingen focus. Als ondernemer is het belangrijk om een duidelijke koers te varen. Ondernemen is continu meerdere ballen in de lucht houden. Tijd is beperkt en je kan niet alles tegelijk aanpakken. Door de juiste doelen te stellen kun je makkelijker rand- en hoofdzaken scheiden. 

Mogelijke valkuilen bij het stellen van doelen

Aan het stellen van doelen kleven een aantal valkuilen. In sommige gevallen stellen ondernemers bijvoorbeeld te ambitieuze doelen. Overambitieuze doelen hebben vaak een negatief effect op een organisatie. Deze zorgen namelijk niet voor rust en richting, maar eerder voor onrust. Daarnaast kunnen medewerkers gedemotiveerd raken als doelen keer op keer niet gehaald worden. Binnen organisaties met een serieuze afrekencultuur kunnen doelstellingen zelfs soms tegen het personeel gebruikt worden.

Doelstellingen SMART formuleren

SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je doelstellingen volgens deze methode opstelt, worden ze duidelijk en concreet. Duidelijkheid rondom doelstellingen is – zeker in teamverband – essentieel. Onduidelijke doelen laten ruimte voor onderlinge discussies of verwarring. Dit wil je binnen een doelgerichte organisatie altijd voorkomen.  

Voorbeelden Smart-doelstellingen

Kun je de SMART methode ook toepassen op je eigen doelen? Deze 2 voorbeelden helpen je:

(1)  IT-bedrijf

Een IT-bedrijf wenst in 2022 een flinke groei te realiseren. Dit kan echter alleen door nieuwe klanten aan te trekken. Daarom stelt zij het volgende doel op:

“Voor 1 december 2022 worden er 9 nieuwe klanten aan het portfolio toegevoegd”

(2)  Webshop

De eigenaar van een webshop constateert dat er weinig bezoekers op zijn website komen. Daarom gaat hij investeren in online marketing. Hiermee hoopt hij zijn online vindbaarheid te verbeteren en daarmee het aantal bezoekers te laten stijgen. Hij formuleert als doel:

“Via de online marketingcampagne komen er de eerste 5 maanden van dit jaar 60.000 unieke bezoekers op mijn website.”

(3)  Productiebedrijf

De eigenaar van een productiebedrijf ziet dat de werknemers in de productiehal regelmatig te laat inklokken. Hij ziet dat dit steeds vaker gebeurt en besluit dit tegengaan. Hij stelt het volgende doel op:

“In november en december is het percentage werknemers dat te laat inklokt met 20% gedaald ten opzichte van augustus”

Meetbaarheid van doelstellingen

Het succes van zakelijke doelstellingen valt of staat met de meetbaarheid. Niemand heeft iets aan doelstellingen, waarvan de voortgang ongrijpbaar is. Zorg altijd dat je voldoende data verzameld rondom de doelen. Denk bijvoorbeeld aan verkoopcijfers, winstcijfers, onderzoeken rondom klanttevredenheid, websitebezoekers of het verloop van klanten. Met actuele data is het mogelijk om doelstellingen bij te schaven. Zo voorkom je dat personeel gedemotiveerd raakt indien jaardoelen in Q2 al onhaalbaar lijken. 

Ondersteuning nodig bij doelstellingen?

Ben jij vastberaden om jouw organisatie naar een hoger level te tillen, maar is concrete doelen stellen lastig? Apollo Finance helpt jou met het formuleren van SMART doelstellingen en het periodiek monitoren daarvan, bijvoorbeeld in de vorm van (financiële) rapportages. Neem contact op voor advies op maat.

Hoe bedrijf aantrekkelijk maken voor een bedrijfsovername?

Hoe maak je jouw organisatie aantrekkelijk voor een bedrijfsovername?

Een bedrijf verkopen is niet niks, zeker niet als het jouw eigen bedrijf betreft. Met bloed, zweet en tranen heb je je eigen bedrijf neergezet. Na jarenlang te hebben geïnvesteerd in je onderneming wil je ook in deze fase de juiste stappen zetten. Aangezien er een ruim aanbod aan bedrijven in de markt is, is het van belang om jouw organisatie aantrekkelijk te maken voor een overname. In dit artikel behandel ik de belangrijkste speerpunten.

Lees meer »
Welke groeistrategie voor mijn bedrijf hanteren?

Waarom is een concrete groeistrategie onmisbaar?

Het belang van een concrete groeistrategie binnen professionele organisaties wordt vaak onderstreept. Maar waarom is zo’n groeistrategie eigenlijk zo belangrijk? In dit artikel leggen we uit waarom een concrete groeistrategie onmisbaar is bij het realiseren van duurzame groei binnen de organisatie.

Lees meer »
SMART doelstellingen formuleren voor een groeiend bedrijf

Waarom zijn concrete doelstellingen onmisbaar voor een groeiende organisatie?

Concrete doelen zijn onmisbaar binnen elke professionele organisatie. Met scherpe doelstellingen kun jij jouw bedrijf naar een hoger level tillen. Doelstellingen hebben lang niet altijd betrekking op verkoopcijfers. Zo kun je ook doelen stellen rondom zaken als efficiëntie, service level of klanttevredenheid. In dit artikel behandel ik de belangrijkste punten rondom het stellen van bedrijfsdoelen.

Lees meer »
verschillende manieren om werkkapitaal te financieren binnen een bedrijf

7 Alternatieve manieren om werkkapitaal te financieren

Er zijn ontzettend veel alternatieve manieren om werkkapitaal te financieren. De financieringsmethode moet passen bij de reden van jouw financieringsbehoefte. Daarnaast moet ook de looptijd van de financiering passen bij de relatief korte periode dat jij het kapitaal gebruikt om je werkkapitaal te financieren

Lees meer »

Belangrijke aandachtspunten bij ondernemen in het buitenland

Internationaal ondernemen is een mooie kans om als organisatie te groeien. Ondernemen in het buitenland brengt alleen wel risico’s met zich mee. Het is daarom verstandig om met een aantal zaken rekening te houden. Denk bijvoorbeeld aan wetgeving, bankzaken en belasting betalen. De volgende aandachtspunten zijn belangrijk om rekening mee te houden.

Lees meer »
Verschillende manieren om personeel of werknemer te financieel te belonen

13 Manieren om werknemers te belonen

Om werknemers te motiveren wordt er vaak gezocht naar een passende beloning. Zo ontvangen werknemers vaak een eenmalige bonus bij goede resultaten. Die bonus motiveert medewerkers om goede prestaties te leveren. Er zijn verschillende manieren om werknemers te belonen. In dit artikel vind je alle opties met de voor- en nadelen.

Het primaire doel van het inzetten van een beloningsinstrument is het creëren van betrokkenheid en loyaliteit, zodat medewerkers zich duurzaam verbinden aan de onderneming.

Lees meer »

KvK: 81716974

IBAN: NL88INGB0006935585

BTW-nummer: NL003599692B69

Amsterdam

Bedrijf

Belastingscan

Bij een belastingscan kijk ik of er fiscale regelingen in de inkomstenbelasting zijn, waar je nog geen gebruik van maakt. Ook bespreken wij jouw plannen voor komend jaar. Ben je bijvoorbeeld van plan een nieuwe auto aan te schaffen? Dan kijk ik of we dat fiscaal aantrekkelijk kunnen regelen.

Een proactieve sparringpartner.

Geen reactieve dienstverlener, waarbij de teller loopt bij elk contactmoment. Maar een proactieve sparringspartner, die naast je staat en onderdeel is van jouw onderneming.

Snelheid

Binnen 24 uur reactie op werkdagen.

Gratis contact.

Je kan altijd bellen met korte vragen over je administratie en financiën.

Transparante prijzen.

Meerwerk wordt enkel uitgevoerd na een prijsopgave en akkoord. Volledige regie voor jou dus!

Een maatwerk oplossing.

Hierdoor kan de oplossing altijd voldoen aan jouw specifieke behoefte en budget. 

Hoge kwaliteit

Als registeraccountant met jarenlange werkervaring kan ik jou dat garanderen. Lees hier de voordelen van een registeraccountant ten opzichte van een boekhouder.