Privé auto zakelijk rijden

Fiscale voordelen van een privé auto zakelijk rijden
Voor veel ondernemers vormt de auto een belangrijk onderdeel in de organisatie. Het is niet ongebruikelijk dat privé en zakelijk bezit door elkaar lopen bij het runnen van een onderneming. Maar hoe ga je te werk als jouw auto eigenlijk privé-eigendom is, maar regelmatig zakelijk wordt ingezet? Je loopt al snel tegen allerlei vraagstukken aan rondom wetgeving, belastingdienst, benzinekosten en kilometerregistraties. In dit artikel geef ik antwoord op de belangrijkste vragen rondom het zakelijke gebruik van een privé auto.

Privé auto of auto van de zaak?

Allereerst is het belangrijk om te weten in welke categorie jouw auto valt. De Belastingdienst bepaalt dit aan de hand van het aantal jaarlijkse kilometers dat privé gereden wordt. Rijd jij privé meer dan 500 kilometer per jaar? Dan stelt de belastingdienst dat jij de auto gewoon privé mag blijven rijden. Wanneer er jaarlijks minder dan 500 privé kilometers wordt gereden, is er sprake van een bedrijfsauto. Het onderscheid tussen zakelijk en privé rijden is belangrijk, want dit resulteert in andere regelgeving.

Aanschafwaarde privé auto aftrekken

Indien jouw auto in de categorie ‘zakelijk’ valt, heeft dit gevolgen voor jouw fiscale aftrekposten. De bedrijfsauto is eigendom van het bedrijf en komt daarmee op de balans. Daarmee mag je de aanschafwaarde aftrekken van de winst. Daarmee wordt de winst voor belasting lager. Uiteindelijk levert dat een belastingvoordeel op.  Daar tegenover staat dan wel jaarlijkse bijtelling op een zakelijke auto.

De aanschafwaarde van een privé auto mag je beslist niet zakelijk aftrekken.  Dat resulteert in een relatief hogere winst. Vooral bij relatief dure auto’s kan het daarom lonen om deze zakelijk aan te schaffen.

BTW op autokosten aftrekken

Of je een auto nou privé of zakelijk rijdt, er zijn altijd kosten aan verbonden. Denk bijvoorbeeld aan benzine, banden, verzekeringen, APK, belasting en afschrijving. Als ondernemer mag je de BTW op deze kosten aftrekken, maar enkel voor het deel dat je zakelijk rijdt. Daarom is het bijhouden van een kilometerregistratie vereist. Zo is een autorit naar een sales pitch bijvoorbeeld wel fiscaal aftrekbaar, terwijl dagelijks woon-werkverkeer door de belastingdienst als privé rit wordt bestempeld. 

Kilometerregistratie bij privé auto

Wanneer je een privé auto zakelijk rijdt, is een rittenregistratie dus vereist. Tenminste, wel als je de zakelijke kosten fiscaal wil aftrekken. De belastingdienst kan namelijk steekproefsgewijs vragen naar de rittenregistratie. Dan moet je de onderstaande informatie kunnen overleggen:

  • Datum van de rit
  • Doel van de rit
  • Aantal zakelijke kilometers
  • Aantal privé kilometers
  • Begin- en eindbestemming
  • Begin- en eindstand van de kilometerteller

In theorie kan je dit met pen en papier bijhouden. In de praktijk gebeurt dit vaak met een Excel-sheet, boekhoudprogramma of speciaal kilometerregistratiesysteem.

Kosten van privé auto zakelijk aftrekken

Inmiddels is duidelijk dat je het zakelijke gebruik van je privé auto gewoon fiscaal mag aftrekken. Een complete rittenregistratie is vereist voor de belastingdienst. Naast de bewijslast, maakt een overzichtelijke rittenregistratie de belastingaangifte makkelijker. Als ondernemer mag je namelijk 0,19 cent per zakelijke kilometer van de winst aftrekken. Dit is met name interessant als je veel zakelijke kilometers rijdt. De genoemde 19 cent is een inclusief bedrag. Extra kosten zoals brandstof, verzekeringen, tol en parkeerkosten zijn niet afzonderlijk aftrekbaar als de auto privé is.

Meer vraagtekens rondom zakelijk of privé rijden?

Het zakelijk rijden van een privé auto kan handig zijn, maar zoals je leest zitten er fiscaal gezien de nodige haken en ogen aan. Zit jij met onbeantwoorde vraagstukken rondom dit onderwerp? Neem contact op voor bedrijfsadvies op maat.

Hoe bedrijf aantrekkelijk maken voor een bedrijfsovername?

Hoe maak je jouw organisatie aantrekkelijk voor een bedrijfsovername?

Een bedrijf verkopen is niet niks, zeker niet als het jouw eigen bedrijf betreft. Met bloed, zweet en tranen heb je je eigen bedrijf neergezet. Na jarenlang te hebben geïnvesteerd in je onderneming wil je ook in deze fase de juiste stappen zetten. Aangezien er een ruim aanbod aan bedrijven in de markt is, is het van belang om jouw organisatie aantrekkelijk te maken voor een overname. In dit artikel behandel ik de belangrijkste speerpunten.

Lees meer »
Welke groeistrategie voor mijn bedrijf hanteren?

Waarom is een concrete groeistrategie onmisbaar?

Het belang van een concrete groeistrategie binnen professionele organisaties wordt vaak onderstreept. Maar waarom is zo’n groeistrategie eigenlijk zo belangrijk? In dit artikel leggen we uit waarom een concrete groeistrategie onmisbaar is bij het realiseren van duurzame groei binnen de organisatie.

Lees meer »
SMART doelstellingen formuleren voor een groeiend bedrijf

Waarom zijn concrete doelstellingen onmisbaar voor een groeiende organisatie?

Concrete doelen zijn onmisbaar binnen elke professionele organisatie. Met scherpe doelstellingen kun jij jouw bedrijf naar een hoger level tillen. Doelstellingen hebben lang niet altijd betrekking op verkoopcijfers. Zo kun je ook doelen stellen rondom zaken als efficiëntie, service level of klanttevredenheid. In dit artikel behandel ik de belangrijkste punten rondom het stellen van bedrijfsdoelen.

Lees meer »
verschillende manieren om werkkapitaal te financieren binnen een bedrijf

7 Alternatieve manieren om werkkapitaal te financieren

Er zijn ontzettend veel alternatieve manieren om werkkapitaal te financieren. De financieringsmethode moet passen bij de reden van jouw financieringsbehoefte. Daarnaast moet ook de looptijd van de financiering passen bij de relatief korte periode dat jij het kapitaal gebruikt om je werkkapitaal te financieren

Lees meer »

Belangrijke aandachtspunten bij ondernemen in het buitenland

Internationaal ondernemen is een mooie kans om als organisatie te groeien. Ondernemen in het buitenland brengt alleen wel risico’s met zich mee. Het is daarom verstandig om met een aantal zaken rekening te houden. Denk bijvoorbeeld aan wetgeving, bankzaken en belasting betalen. De volgende aandachtspunten zijn belangrijk om rekening mee te houden.

Lees meer »
Verschillende manieren om personeel of werknemer te financieel te belonen

13 Manieren om werknemers te belonen

Om werknemers te motiveren wordt er vaak gezocht naar een passende beloning. Zo ontvangen werknemers vaak een eenmalige bonus bij goede resultaten. Die bonus motiveert medewerkers om goede prestaties te leveren. Er zijn verschillende manieren om werknemers te belonen. In dit artikel vind je alle opties met de voor- en nadelen.

Het primaire doel van het inzetten van een beloningsinstrument is het creëren van betrokkenheid en loyaliteit, zodat medewerkers zich duurzaam verbinden aan de onderneming.

Lees meer »

KvK: 81716974

IBAN: NL88INGB0006935585

BTW-nummer: NL003599692B69

Amsterdam

Bedrijf

Belastingscan

Bij een belastingscan kijk ik of er fiscale regelingen in de inkomstenbelasting zijn, waar je nog geen gebruik van maakt. Ook bespreken wij jouw plannen voor komend jaar. Ben je bijvoorbeeld van plan een nieuwe auto aan te schaffen? Dan kijk ik of we dat fiscaal aantrekkelijk kunnen regelen.

Een proactieve sparringpartner.

Geen reactieve dienstverlener, waarbij de teller loopt bij elk contactmoment. Maar een proactieve sparringspartner, die naast je staat en onderdeel is van jouw onderneming.

Snelheid

Binnen 24 uur reactie op werkdagen.

Gratis contact.

Je kan altijd bellen met korte vragen over je administratie en financiën.

Transparante prijzen.

Meerwerk wordt enkel uitgevoerd na een prijsopgave en akkoord. Volledige regie voor jou dus!

Een maatwerk oplossing.

Hierdoor kan de oplossing altijd voldoen aan jouw specifieke behoefte en budget. 

Hoge kwaliteit

Als registeraccountant met jarenlange werkervaring kan ik jou dat garanderen. Lees hier de voordelen van een registeraccountant ten opzichte van een boekhouder.