Triple-H
Ik vroeg mij direct af: op welke manier moet je team jou aanvullen? Wie reken je tot je “team”? En er zijn toch ook genoeg succesvolle solo-entrepreneurs? Het antwoord was voor mij echter dichterbij dan ik dacht. Het deed mij denken aan mijn vorige baan, waarbij ik veel in aanraking kwam met ondernemers die op het punt stonden om hun bedrijf te verkopen. Ik herkende daar vaak het “triple-H”-concept, een term uit Silicon Valley, waarbij ondernemers worden gecategoriseerd als Hacker, Hustler of Hippie.
Kort gezegd komt het erop neer dat de Hippie het idee en de visie heeft (Steve Jobs, Elon Musk etc.), de Hacker bouwt het technische component van deze visie (bouwt de app, ontwikkelt een vernieuwende dienst of mooie producten) en de Hustler zorgt ervoor dat het product vervolgens aan de man wordt gebracht. Uiteraard is het hebben van zo’n dreamteam, waarin alle drie de types voorkomen, geen voorwaarde om als start-up te groeien. Toch is het wel een goed voorbeeld van een team dat elkaar perfect aanvult.
Dreamteam
Mis je iemand in je team met een van deze vaardigheden? Dan is het handig om deze uit te breiden, zodat je samen een dreamteam vormt en je kans op succes groter wordt. Zo zei ondernemer Thijs Verheul (oprichter Vinted) in een interview:
“Je wilt gewoon een betrokken IT’er met aandelen in je team, die hart voor jouw zaak heeft, zodat hij ook op zondagavond een bug kan fixen in plaats van er maandagochtend naar te kijken. Je kunt nog zo’n mooie app bouwen, als er geen goede langetermijnvisie van een Hippie aan kleeft, ga dan maar eens geld ophalen. En als je geen Hustler in je team hebt, kun je een super idee hebben dat perfect werkt, maar niemand gaat het van je kopen en je zult geen groei boeken.”
Een team dat elkaar goed aanvult vergroot dus de kans op succes. Het is dan ook belangrijk om goed na te denken welke vaardigheden concreet nodig zijn in jouw specifieke onderneming en vanuit dat perspectief na te denken over het samenstellen van jouw team. Het is geen geheim dat veel investeerders de samenstelling van een team (van oprichters) ook meenemen in hun overweging om te investeren in een bedrijf.
De essentiële rol van externe partners
De vraag die centraal stond tijdens mijn gesprekken met tientallen ondernemers was: welke behoefte heeft mijn doelgroep? Het antwoord? Ondernemers met groeiambities willen een proactieve strategische partner. En dat in de vorm van een abonnement met een vaste en transparante prijs. Uit mijn gesprekken kwam naar voren dat succesvolle ondernemers bij het definiëren van hun “team” niet alleen intern, naar hun personeel en mede-oprichters, kijken. Ook externe partners, die objectief naar hun onderneming, ambities en plannen kijken en daarover proactief adviseren, worden als teamleden gezien. Door hun track-record kunnen zij deze strategisch rol vervullen en helpen om de groeiambities te realiseren.
In de praktijk merk ik dat het voor ondernemers erg lastig is om in twee tijden te leven: in het nu en in de toekomst. Enerzijds ervaren zij de hectiek van de dagelijkse bezigheden die het ondernemen met zich meebrengt, anderzijds realiseren zij zich dat zij actief aan de slag moeten met hun concrete groeiplannen als zij hun onderneming naar de volgende fase willen tillen. Ik hoor vaak dat het een uitdaging is om het groter geheel te blijven overzien en strategisch bezig te zijn. Ik help mijn klanten hierbij door samen vooruit te kijken en financiële doelen te bepalen en te behalen. Door de concrete toekomstgerichte visie kan jij als ondernemer de juiste beslissingen nemen voor de toekomst van jouw bedrijf.
Hoe Apollo Finance jou kan helpen
Met mijn accountants- en advieskantoor Apollo Finance vervul ik de strategische rol voor mijn klanten en ben ik het ideale “teamlid” om samen mee vooruit te kijken en langetermijndoelstellingen vast te leggen om zo groeiambities waar te maken. “Hoe haal je de hoogst mogelijke winst?” Dat is een van de belangrijkste groeivraagstukken waar mijn consultancydiensten op gericht zijn. Vanuit mijn jarenlange ervaring kan ik zowel starters als ervaren ondernemers vooruit helpen, onder andere door het formuleren van winstprognoses, het periodiek bijsturen op stuurvariabelen (KPI’s) en financieel-strategisch meedenken over toekomstplannen.
Kies je voor Apollo Finance, dan kun je niet alleen rekenen op een samenwerking met een financiële dienstverlener, maar ook op een sparringpartner die onderdeel is van jouw dreamteam. Met raad & daad sta ik voor je klaar.
Bron: MT Sprout


Uitstel aanvragen voor het deponeren van de jaarrekening
Het deponeren van de jaarrekening is voor menig ondernemer een wettelijke verplichting. Toch is het geen uitzondering dat ondernemers – om wat voor reden dan ook – niet aan deze verplichting kunnen voldoen. Tijdsdruk, onkunde of een overzichtelijke administratie zijn vaak gehoorde oorzaken. Een laatste strohalm is uitstel aanvragen voor het deponeren van de jaarrekening. In dit artikel geef ik tekst en uitleg rondom de jaarrekening.


Alles wat je als MKB’er over accountants moet weten
In het bedrijfsleven kom je regelmatig in contact met accountants. Een accountant is verantwoordelijk voor de correctheid van financiële informatie. Daarmee heeft de accountant onterecht een saai imago. Een accountant kan namelijk van grote waarde zijn voor een organisatie. In dit artikel vertel ik je alles wat jij als MKB’er over accountants moet weten.


5 Financiële valkuilen voor startende ondernemers
Ondernemen is voor veel mensen het ultieme gevoel van vrijheid. Zelf aan het roer staan, knopen doorhakken en je eigen inkomen genereren. Een gevleugelde uitspraak luidt: ondernemen is risico’s nemen. Dat klinkt misschien romantisch, maar in de realiteit ben je als beginnende ondernemer kwetsbaar voor fouten. Bovendien hebben niet alle ondernemers een diepgaande passie voor financiële zaken. In dit artikel behandel ik een aantal bekende financiële valkuilen voor startende ondernemers. Hopelijk kan dit artikel jou behoeden voor onnodige risico’s of fouten.