Ondernemer, ben jij de Hippie, Hacker of de Hustler?

Tijdens het vormgeven van Apollo Finance heb ik 32 succesvolle ondernemers gesproken. Uit deze leerzame gesprekken zag ik een aantal overeenkomsten. Een daarvan betrof het belang van de juiste mensen om je heen hebben, waarbij de volgende uitspraak mij intrigeerde: "Mijn succesfactor is een team dat mij perfect aanvult, en zij elkaar. Ook externe adviseurs die ik doorlopend betrek, zoals accountants, coaches en investeerders, zie ik als een wezenlijk onderdeel van mijn team. Daarbij focus ik niet alleen op de kosten, maar vooral op hun track-record."

Triple-H

Ik vroeg mij direct af: op welke manier moet je team jou aanvullen? Wie reken je tot je “team”? En er zijn toch ook genoeg succesvolle solo-entrepreneurs? Het antwoord was voor mij echter dichterbij dan ik dacht. Het deed mij denken aan mijn vorige baan, waarbij ik veel in aanraking kwam met ondernemers die op het punt stonden om hun bedrijf te verkopen. Ik herkende daar vaak het “triple-H”-concept, een term uit Silicon Valley, waarbij ondernemers worden gecategoriseerd als Hacker, Hustler of Hippie.

Kort gezegd komt het erop neer dat de Hippie het idee en de visie heeft (Steve Jobs, Elon Musk etc.), de Hacker bouwt het technische component van deze visie (bouwt de app, ontwikkelt een vernieuwende dienst of mooie producten) en de Hustler zorgt ervoor dat het product vervolgens aan de man wordt gebracht. Uiteraard is het hebben van zo’n dreamteam, waarin alle drie de types voorkomen, geen voorwaarde om als start-up te groeien. Toch is het wel een goed voorbeeld van een team dat elkaar perfect aanvult.

Dreamteam

Mis je iemand in je team met een van deze vaardigheden? Dan is het handig om deze uit te breiden, zodat je samen een dreamteam vormt en je kans op succes groter wordt. Zo zei ondernemer Thijs Verheul (oprichter Vinted) in een interview:

“Je wilt gewoon een betrokken IT’er met aandelen in je team, die hart voor jouw zaak heeft, zodat hij ook op zondagavond een bug kan fixen in plaats van er maandagochtend naar te kijken. Je kunt nog zo’n mooie app bouwen, als er geen goede langetermijnvisie van een Hippie aan kleeft, ga dan maar eens geld ophalen. En als je geen Hustler in je team hebt, kun je een super idee hebben dat perfect werkt, maar niemand gaat het van je kopen en je zult geen groei boeken.”

Een team dat elkaar goed aanvult vergroot dus de kans op succes. Het is dan ook belangrijk om goed na te denken welke vaardigheden concreet nodig zijn in jouw specifieke onderneming en vanuit dat perspectief na te denken over het samenstellen van jouw team. Het is geen geheim dat veel investeerders de samenstelling van een team (van oprichters) ook meenemen in hun overweging om te investeren in een bedrijf.

De essentiële rol van externe partners

De vraag die centraal stond tijdens mijn gesprekken met tientallen ondernemers was: welke behoefte heeft mijn doelgroep? Het antwoord? Ondernemers met groeiambities willen een proactieve strategische partner. En dat in de vorm van een abonnement met een vaste en transparante prijs. Uit mijn gesprekken kwam naar voren dat succesvolle ondernemers bij het definiëren van hun “team” niet alleen intern, naar hun personeel en mede-oprichters, kijken. Ook externe partners, die objectief naar hun onderneming, ambities en plannen kijken en daarover proactief adviseren, worden als teamleden gezien. Door hun track-record kunnen zij deze strategisch rol vervullen en helpen om de groeiambities te realiseren.

In de praktijk merk ik dat het voor ondernemers erg lastig is om in twee tijden te leven: in het nu en in de toekomst. Enerzijds ervaren zij de hectiek van de dagelijkse bezigheden die het ondernemen met zich meebrengt, anderzijds realiseren zij zich dat zij actief aan de slag moeten met hun concrete groeiplannen als zij hun onderneming naar de volgende fase willen tillen. Ik hoor vaak dat het een uitdaging is om het groter geheel te blijven overzien en strategisch bezig te zijn. Ik help mijn klanten hierbij door samen vooruit te kijken en financiële doelen te bepalen en te behalen. Door de concrete toekomstgerichte visie kan jij als ondernemer de juiste beslissingen nemen voor de toekomst van jouw bedrijf.

Hoe Apollo Finance jou kan helpen

Met mijn accountants- en advieskantoor Apollo Finance vervul ik de strategische rol voor mijn klanten en ben ik het ideale “teamlid” om samen mee vooruit te kijken en langetermijndoelstellingen vast te leggen om zo groeiambities waar te maken. “Hoe haal je de hoogst mogelijke winst?” Dat is een van de belangrijkste groeivraagstukken waar mijn consultancydiensten op gericht zijn. Vanuit mijn jarenlange ervaring kan ik zowel starters als ervaren ondernemers vooruit helpen, onder andere door het formuleren van winstprognoses, het periodiek bijsturen op stuurvariabelen (KPI’s) en financieel-strategisch meedenken over toekomstplannen.

Kies je voor Apollo Finance, dan kun je niet alleen rekenen op een samenwerking met een financiële dienstverlener, maar ook op een sparringpartner die onderdeel is van jouw dreamteam. Met raad & daad sta ik voor je klaar.

Bron: MT Sprout

Hoe bedrijf aantrekkelijk maken voor een bedrijfsovername?

Hoe maak je jouw organisatie aantrekkelijk voor een bedrijfsovername?

Een bedrijf verkopen is niet niks, zeker niet als het jouw eigen bedrijf betreft. Met bloed, zweet en tranen heb je je eigen bedrijf neergezet. Na jarenlang te hebben geïnvesteerd in je onderneming wil je ook in deze fase de juiste stappen zetten. Aangezien er een ruim aanbod aan bedrijven in de markt is, is het van belang om jouw organisatie aantrekkelijk te maken voor een overname. In dit artikel behandel ik de belangrijkste speerpunten.

Lees meer »
Welke groeistrategie voor mijn bedrijf hanteren?

Waarom is een concrete groeistrategie onmisbaar?

Het belang van een concrete groeistrategie binnen professionele organisaties wordt vaak onderstreept. Maar waarom is zo’n groeistrategie eigenlijk zo belangrijk? In dit artikel leggen we uit waarom een concrete groeistrategie onmisbaar is bij het realiseren van duurzame groei binnen de organisatie.

Lees meer »
SMART doelstellingen formuleren voor een groeiend bedrijf

Waarom zijn concrete doelstellingen onmisbaar voor een groeiende organisatie?

Concrete doelen zijn onmisbaar binnen elke professionele organisatie. Met scherpe doelstellingen kun jij jouw bedrijf naar een hoger level tillen. Doelstellingen hebben lang niet altijd betrekking op verkoopcijfers. Zo kun je ook doelen stellen rondom zaken als efficiëntie, service level of klanttevredenheid. In dit artikel behandel ik de belangrijkste punten rondom het stellen van bedrijfsdoelen.

Lees meer »

KvK: 81716974

IBAN: NL88INGB0006935585

BTW-nummer: NL003599692B69

Amsterdam

Bedrijf

Belastingscan

Bij een belastingscan kijk ik of er fiscale regelingen in de inkomstenbelasting zijn, waar je nog geen gebruik van maakt. Ook bespreken wij jouw plannen voor komend jaar. Ben je bijvoorbeeld van plan een nieuwe auto aan te schaffen? Dan kijk ik of we dat fiscaal aantrekkelijk kunnen regelen.

Een proactieve sparringpartner.

Geen reactieve dienstverlener, waarbij de teller loopt bij elk contactmoment. Maar een proactieve sparringspartner, die naast je staat en onderdeel is van jouw onderneming.

Snelheid

Binnen 24 uur reactie op werkdagen.

Gratis contact.

Je kan altijd bellen met korte vragen over je administratie en financiën.

Transparante prijzen.

Meerwerk wordt enkel uitgevoerd na een prijsopgave en akkoord. Volledige regie voor jou dus!

Een maatwerk oplossing.

Hierdoor kan de oplossing altijd voldoen aan jouw specifieke behoefte en budget. 

Hoge kwaliteit

Als registeraccountant met jarenlange werkervaring kan ik jou dat garanderen. Lees hier de voordelen van een registeraccountant ten opzichte van een boekhouder.