Zodra je besluit om over te stappen van accountant, dan ben je juridisch de enige persoon die de overeenkomst met je voorgaande accountant kunt ontbinden, omdat jij de overeenkomst bent aangegaan. Let erop dat ik, afhankelijk van het type opdracht dat je aan mij toekent, wettelijk verplicht ben om je voorgaande accountant (schriftelijk) te vragen of er bezwaren zijn om jou als klant te accepteren. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan integriteitskwesties. Wanneer dit het geval is, zal ik je vragen om de contactgegevens van je voorgaande accountant met mij te delen. Verder ben je zelf verantwoordelijk om met je voorgaande accountant de invulling van je bewaarplicht te bespreken. Tot slot zal ik je een lijst toesturen met informatie die ik nodig heb om jouw administratie in te richten. Deze ontvang je zodra je de opdrachtbrief getekend hebt.
Vraag je vorige accountant altijd om een nadrukkelijke (schriftelijke) bevestiging dat er voldaan is aan alle verplichtingen en dat jouw administratie up-to-date is.
Daarnaast raad ik aan om zelf een aantal aanvullende checks te doen:
Als klant van Apollo Finance kun je, tijdens kantooruren, gratis met mij bellen en jouw vragen voorleggen. Voorwaarde is wel dat ik aan de telefoon direct antwoord kan geven en daarbij dus niet in je administratie, (belasting)wetten en andere stukken hoef te kijken. In de praktijk betekent dit vaak dat je me gratis kunt bellen voor eenvoudigere vragen met betrekking tot je administratie en belastingen. Voorbeelden van vragen die onder het gratis contact vallen: – Ik heb een product te weinig verstuurd, hoe moet ik omgaan met creditnota’s? – Wat betekent dit bedrag in mijn balans en resultatenrekening? – Ik heb recentelijk iets gekocht waarvoor ik geen factuur heb en/of dit vanaf mijn privé bankrekening betaald heb. Wat moet ik hiervoor uploaden in de app?
In de meeste gevallen werk ik met het boekhoudsysteem Exact Online. Om jou realtime inzicht te geven in jouw financiën krijg je toegang tot dit systeem en de Exact Online-app. Je account en je cockpit met financiële inzichten heet “MijnApolloFinance”.
Benieuwd wat MijnApolloFinance jou biedt? Bekijk dan de onderstaande video en brochure.
Als je inlogt in Exact Online via een desktop of laptop, dan kom je in jouw cockpit waar je in één oogopslag veel informatie ziet over jouw administratie. De volgende financiële inzichten kun je in jouw cockpit bekijken:
Via de Exact Online-app heb je ook toegang tot je MijnApolloFinance-account. De cockpit via de mobiele app ziet er wel anders uit en is minder uitgebreid dan wanneer je je cockpit via een desktop of laptop bekijkt.
De schuingedrukte teksten zijn de stappen die je moet doorlopen of knoppen die je kunt aanklikken.
Vervolgens kun je altijd inloggen op de computer via:
Exact online
De volgende stappen moet je eenmalig doorlopen. De schuingedrukte teksten zijn de stappen die je moet doorlopen of knoppen die je kunt aanklikken.
Vervolgens kun je de Exact Online-app altijd openen en heb je inzicht in jouw administratie.
Ja, dit raad ik zeker aan. Via de Exact Online-app communiceer ik namelijk regelmatig met je. Bijvoorbeeld als er een factuur ontbreekt. Het is daarom handig om je telefoon zo in te stellen dat je ook meldingen vanuit de app krijgt, zodra ik je een bericht of documentverzoek stuur. De volgende stappen moet je eenmalig doorlopen. De schuingedrukte teksten zijn de stappen die je moet doorlopen of knoppen die je kunt aanklikken.
Wees gerust, je zal niet gedurende de dag meerdere meldingen vanuit de app ontvangen. Berichten en documentverzoeken worden door de Exact Online-app één keer per werkdag verstuurd naar je telefoon. Op vrijdag verstuurt Exact Online alle nog openstaande verzoeken in een e-mail.
De gratis overstapservice omvat het kosteloos begeleiden in hoe je jouw overstap kunt regelen met je voorgaande accountant. Ik heb hier een begeleidende rol in, terwijl jij zelf de overstap regelt. Ik kan je helpen met onder andere:
Ook het opzetten en inrichten van je administratie in mijn systeem en app vindt kosteloos plaats en valt onder de gratis overstapservice.
Benieuwd naar welke acties er van jou benodigd zijn bij het regelen van de overstap naar Apollo Finance? Klik dan hier (@vince mauer link naar de desbetreffende handleiding opnemen)
Let op: de overstapservice is gratis bij een minimale abonnementsperiode van 12 maanden. Indien je je abonnement eerder opzegt, dan zijn hier kosten aan verbonden (@vince mauer: link opnemen naar vraag verderop)
Ik raad je aan om facturen regelmatig te uploaden, bijvoorbeeld eenmaal per week. Op die manier kan ik jouw administratie up-to-date houden en geeft jouw cockpit actueel inzicht in je financiën. Hierdoor weet jij wat er op korte termijn financieel speelt. Een ander bijkomend voordeel is dat bij betalingen waar ik geen onderliggende factuur voor heb ontvangen, dit snel aan je kan terugkoppelen. Dit bespaart jou tijd in het uitzoeken van welke onderliggende factuur je daarvoor moet aanleveren.
Apollo Finance werkt volledig digitaal. Daarom kun je al je facturen en bonnen digitaal uploaden via de app of e-mailen naar je persoonlijke digitale brievenbus, welke je van mij ontvangt tijdens de onboarding.
Wil je weten hoe je dit precies kunt doen in de app of via de digitale brievenbus? Klik dan hier
Overboekingen van je zakelijke naar je privé bankrekeningen moeten zorgvuldig geadministreerd worden. Ik raad daarom aan om op een vaste dag per week of maand geld over te boeken.
Let op: voorkom dat je facturen en bonnen voor privé uitgaven betaalt met je zakelijke pas en andersom. Dit kan leiden tot discussies met de Belastingdienst.
Voor het efficiënt verwerken van de administratie verzoek ik je de volgende vaste omschrijvingen mee te geven aan de overboekingen op de bank:
Zodra je langer onderneemt of jouw administratie uit meer dan 100 facturen bestaat, worden jouw financiën ook complexer. Aangezien ik een kwaliteitsgarantie biedt bij elk van mijn pakketten, is het raadzaam om in dit geval je administratie volledig uit te besteden. Bijvoorbeeld door middel van het “rust”-pakket.
Je kunt je facturen en kassabonnen op drie manieren aanleveren. De schuingedrukte teksten zijn de stappen die je moet doorlopen of knoppen die je kunt aanklikken.
Meer weten over het aanleveren van facturen en kassabonnen? Bekijk deze video:
Voor het uploaden van facturen en kassabonnen wil ik je een aantal tips meegeven:
Via de Exact Online-app kun je vragen stellen over je administratie. Ook zal ik, waar nodig, documentverzoeken indienen mochten facturen of kassabonnen ontbreken. De schuingedrukte teksten zijn de stappen die je moet doorlopen of knoppen die je kunt aanklikken.
Wil je meer weten hoe je met mij kunt communiceren via MijnApolloFinance? Bekijk dan de video:
In principe is het uitgangspunt dat een automatische koppeling wordt ingesteld tussen jouw bankrekening en Exact Online. In uitzonderlijke gevallen, waarin dit niet mogelijk is, zal je regelmatig jouw bankafschriften handmatig in Exact Online moeten importeren. Dit kun je doen door eerst een export te maken van je bankafschriften, via de website van je bank. Let erop dat je export in MT940-extensie is. Vervolgens kun je deze bankafschriften handmatig uploaden via MijnApolloFinance, nadat je bent ingelogd via desktop of laptop. De bankafschriften kun je daarna uploaden via tabblad Bank, in je cockpit, en dan op “Upload” te klikken.
Op het tabblad Aangiften, in je cockpit, kun je de aangiften bekijken die ik heb aangemaakt. Je kunt ook de details van je btw-aangiften bekijken om na te gaan hoeveel btw je hebt betaald. In dit overzicht zie je ook of ik aangiften voor je heb voorbereid die je nog moet goedkeuren.
Indien ik meerdere administraties voor je voer, dan kun je je verschillende cockpits via de volgende acties bekijken. De schuingedrukte teksten zijn de stappen die je moet doorlopen of knoppen die je kunt aanklikken.
Bij een belastingscan kijk ik of er fiscale regelingen in de inkomstenbelasting zijn, waar je nog geen gebruik van maakt. Ook bespreken wij jouw plannen voor komend jaar. Ben je bijvoorbeeld van plan een nieuwe auto aan te schaffen? Dan kijk ik of we dat fiscaal aantrekkelijk kunnen regelen.
Geen reactieve dienstverlener, waarbij de teller loopt bij elk contactmoment. Maar een proactieve sparringspartner, die naast je staat en onderdeel is van jouw onderneming.
Binnen 24 uur reactie op werkdagen.
Je kan altijd bellen met korte vragen over je administratie en financiën.
Meerwerk wordt enkel uitgevoerd na een prijsopgave en akkoord. Volledige regie voor jou dus!
Hierdoor kan de oplossing altijd voldoen aan jouw specifieke behoefte en budget.
Als registeraccountant met jarenlange werkervaring kan ik jou dat garanderen. Lees hier de voordelen van een registeraccountant ten opzichte van een boekhouder.