Waarom is een concrete groeistrategie onmisbaar?

Welke groeistrategie voor mijn bedrijf hanteren?
Het belang van een concrete groeistrategie binnen professionele organisaties wordt vaak onderstreept. Maar waarom is zo’n groeistrategie eigenlijk zo belangrijk? In dit artikel leggen we uit waarom een concrete groeistrategie onmisbaar is bij het realiseren van duurzame groei binnen de organisatie.
Welke groeistrategie van Ansoff past bij mijn bedrijf?

Strategie zonder tactiek is de langzaamste route naar de overwinning. Tactiek zonder strategie is het geluid voor de nederlaag. 

– Sun Tzu, 
Chinees generaal en strateeg (544-496 v. Chr)

Waar komt het concept strategie vandaan?

Het concept van strategie is eeuwen geleden ontstaan in oorlogvoering. Historisch gezien draait strategie om het vinden van een manier om te overwinnen. In het kort overwint een generaal wanneer hij/zij bewust is van de troepen, de vijand, het landschap en de bewegingen die plaatsvinden. Dit succesvolle concept is vervolgens vertaald naar het bedrijfsleven. 

Uiteindelijk draait strategie om het vinden van een pad naar zakelijk succes. Vaak gaat zakelijk succes hand in hand met het groeien van de organisatie. Als jouw succes afhankelijk is van zakelijke groei, is het uitstippelen van een helder en concreet groeiplan essentieel.  

De waarde van een groeistrategie voor de medewerkers

Met een groeistrategie bepaal jij op welke manier je jouw bedrijf de komende tijd laat groeien. Daarnaast is het ook voor de interne organisatie belangrijk. Personeel is gebaat bij een duidelijke koers. Bij het ontbreken van een duidelijke strategie, hoor je al snel dit soort geluiden terug onder de medewerkers: 

“We doen maar wat” “We hebben geen visie” “We kiezen altijd voor geld”.

Dit zijn typische opmerkingen die je hoort bij een onduidelijke strategie. Als het management de strategie niet deelt, is het voor medewerkers extra lastig om keuzes te begrijpen. Daarnaast kunnen medewerkers zich sterker verbinden aan de organisatie als zij zelf achter de strategie staan. Dit resulteert in een hogere loyaliteit onder medewerkers, die zich uiteindelijk voor een langere periode aan jouw bedrijf binden. In deze tijden van aanhoudende personeelstekorten is dat een niet te onderschatten aandachtspunt. 

Het belang van een groeistrategie

Als je zonder strategie gaat groeien, dan kan dat risicovol zijn. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin je zonder achterliggende strategie investeert, voorraden uitbreidt of personeel aanneemt. Als een klant vervolgens veel te laat betaalt, dan kun je in de knel komen met je cashflow. Sporadisch hoor je van bedrijven die er bewust voor kiezen om niet te groeien. Dit is mogelijk, maar blijkt in de praktijk niet altijd een succes. Bedrijven die op geen enkele manier groei nastreven, komen namelijk vaak op een moment waarop ze niet meer bestand blijken tegen de groeiende concurrentie.

Het bepalen van een groeistrategie

Er zijn verschillende modellen die je kunnen helpen bij het uitstippelen van de juiste groeistrategie. In de essentie kun je er vier, gebaseerd op het Ansoff-model, onderscheiden.

(1)  Marktpenetratie

Zie je nog potentie voor jouw huidige productaanbod in de markt waarin je al actief bent? Kies dan voor marktpenetratie. De pijlen zijn dan gericht op het vergroten van marktaandeel. Hoe je deze strategie kunt laten slagen? Bijvoorbeeld door een nieuw filiaal te openen of je te richten op de klanten van de concurrent.

(4)  Marktontwikkeling

Wanneer je jouw huidige productaanbod introduceert in een nieuwe markt, heb je het over marktontwikkeling. Het is bij deze strategie belangrijk dat je de onderneming ook anders gaat positioneren. Dat kan betekenen dat je kiest voor een ander distributiekanaal, prijs of promotiestrategie.

(3)  Diversificatie

Hierbij kies je voor groei met een nieuw product voor een markt waarin je zelf nog niet actief was. Dit betekent verhoudingsgewijs wel de hoogste investering en is tijdsintensief.

(5)  Productontwikkeling

Je stelt vast dat jouw product kan worden verbeterd. Ontwikkel in dat geval nieuwe features en aanvullende diensten voor je bestaande klantenkring. Denk aan de iPhone: kopers van de nieuwe iPhone behoren veelal tot dezelfde doelgroep als die van de inmiddels verouderde iPhone.

Groeistrategie voor ondernemers

Voor veel ondernemers is het laten groeien van de organisatie een van de belangrijkste prioriteiten. Zonder waterdichte groeistrategie is het pad naar succes geen zekerheid. Laat je waar nodig en mogelijk ondersteunen door specialisten. Apollo Finance biedt jou graag advies op maat.

Hoe bedrijf aantrekkelijk maken voor een bedrijfsovername?

Hoe maak je jouw organisatie aantrekkelijk voor een bedrijfsovername?

Een bedrijf verkopen is niet niks, zeker niet als het jouw eigen bedrijf betreft. Met bloed, zweet en tranen heb je je eigen bedrijf neergezet. Na jarenlang te hebben geïnvesteerd in je onderneming wil je ook in deze fase de juiste stappen zetten. Aangezien er een ruim aanbod aan bedrijven in de markt is, is het van belang om jouw organisatie aantrekkelijk te maken voor een overname. In dit artikel behandel ik de belangrijkste speerpunten.

Lees meer »
Welke groeistrategie voor mijn bedrijf hanteren?

Waarom is een concrete groeistrategie onmisbaar?

Het belang van een concrete groeistrategie binnen professionele organisaties wordt vaak onderstreept. Maar waarom is zo’n groeistrategie eigenlijk zo belangrijk? In dit artikel leggen we uit waarom een concrete groeistrategie onmisbaar is bij het realiseren van duurzame groei binnen de organisatie.

Lees meer »
SMART doelstellingen formuleren voor een groeiend bedrijf

Waarom zijn concrete doelstellingen onmisbaar voor een groeiende organisatie?

Concrete doelen zijn onmisbaar binnen elke professionele organisatie. Met scherpe doelstellingen kun jij jouw bedrijf naar een hoger level tillen. Doelstellingen hebben lang niet altijd betrekking op verkoopcijfers. Zo kun je ook doelen stellen rondom zaken als efficiëntie, service level of klanttevredenheid. In dit artikel behandel ik de belangrijkste punten rondom het stellen van bedrijfsdoelen.

Lees meer »
verschillende manieren om werkkapitaal te financieren binnen een bedrijf

7 Alternatieve manieren om werkkapitaal te financieren

Er zijn ontzettend veel alternatieve manieren om werkkapitaal te financieren. De financieringsmethode moet passen bij de reden van jouw financieringsbehoefte. Daarnaast moet ook de looptijd van de financiering passen bij de relatief korte periode dat jij het kapitaal gebruikt om je werkkapitaal te financieren

Lees meer »

Belangrijke aandachtspunten bij ondernemen in het buitenland

Internationaal ondernemen is een mooie kans om als organisatie te groeien. Ondernemen in het buitenland brengt alleen wel risico’s met zich mee. Het is daarom verstandig om met een aantal zaken rekening te houden. Denk bijvoorbeeld aan wetgeving, bankzaken en belasting betalen. De volgende aandachtspunten zijn belangrijk om rekening mee te houden.

Lees meer »
Verschillende manieren om personeel of werknemer te financieel te belonen

13 Manieren om werknemers te belonen

Om werknemers te motiveren wordt er vaak gezocht naar een passende beloning. Zo ontvangen werknemers vaak een eenmalige bonus bij goede resultaten. Die bonus motiveert medewerkers om goede prestaties te leveren. Er zijn verschillende manieren om werknemers te belonen. In dit artikel vind je alle opties met de voor- en nadelen.

Het primaire doel van het inzetten van een beloningsinstrument is het creëren van betrokkenheid en loyaliteit, zodat medewerkers zich duurzaam verbinden aan de onderneming.

Lees meer »

KvK: 81716974

IBAN: NL88INGB0006935585

BTW-nummer: NL003599692B69

Amsterdam

Bedrijf

Belastingscan

Bij een belastingscan kijk ik of er fiscale regelingen in de inkomstenbelasting zijn, waar je nog geen gebruik van maakt. Ook bespreken wij jouw plannen voor komend jaar. Ben je bijvoorbeeld van plan een nieuwe auto aan te schaffen? Dan kijk ik of we dat fiscaal aantrekkelijk kunnen regelen.

Een proactieve sparringpartner.

Geen reactieve dienstverlener, waarbij de teller loopt bij elk contactmoment. Maar een proactieve sparringspartner, die naast je staat en onderdeel is van jouw onderneming.

Snelheid

Binnen 24 uur reactie op werkdagen.

Gratis contact.

Je kan altijd bellen met korte vragen over je administratie en financiën.

Transparante prijzen.

Meerwerk wordt enkel uitgevoerd na een prijsopgave en akkoord. Volledige regie voor jou dus!

Een maatwerk oplossing.

Hierdoor kan de oplossing altijd voldoen aan jouw specifieke behoefte en budget. 

Hoge kwaliteit

Als registeraccountant met jarenlange werkervaring kan ik jou dat garanderen. Lees hier de voordelen van een registeraccountant ten opzichte van een boekhouder.