Hoe maak je jouw organisatie aantrekkelijk voor een bedrijfsovername?

Hoe bedrijf aantrekkelijk maken voor een bedrijfsovername?
Een bedrijf verkopen is niet niks, zeker niet als het jouw eigen bedrijf betreft. Met bloed, zweet en tranen heb je je eigen bedrijf neergezet. Na jarenlang te hebben geïnvesteerd in je onderneming wil je ook in deze fase de juiste stappen zetten. Aangezien er een ruim aanbod aan bedrijven in de markt is, is het van belang om jouw organisatie aantrekkelijk te maken voor een overname. In dit artikel behandel ik de belangrijkste speerpunten.

Waar kijkt een potentiële koper naar bij een overname?

Je kunt de organisatie aantrekkelijk maken als je weet waar een potentiële koper bedrijven op beoordeelt. In de meeste gevallen neemt de kopende partij een overnameadviseur in de arm ter ondersteuning. Bij het selecteren van kansrijke organisaties wordt er veel informatie verzameld. Een greep uit belangrijke informatie binnen dergelijke trajecten:

  • omzet,
  • winstgevendheid,
  • reputatie,
  • historie,
  • juridische structuur,
  • personeel,
  • productieproces,
  • financiële en fiscale situatie,
  • vooruitzichten,
  • concurrentiepositie.

Om jouw organisatie aantrekkelijker te maken voor een overname is het dus raadzaam om deze informatie paraat te hebben. Voordat je deze informatie deelt is het belangrijk om de organisatie verkoopklaar te maken. 

Informatiememorandum opstellen

Zodra jouw bedrijf verkoopklaar is, wordt bovenstaande informatie gebundeld tot een informatiememorandum (IM). Dit kun je zien als een marketing brochure van het bedrijf dat te koop staat. Een samenvatting van het informatiememorandum wordt als ‘teaser’ gedeeld met potentiële overnamekandidaten. Indien zij na het zien van de teaser interesse hebben, tekenen zij een geheimhoudingsverklaring. Daaropvolgend wordt het volledige informatiememorandum met de betreffende partij gedeeld.

Jouw bedrijf verkoopklaar maken

Om jouw organisatie verkoopklaar te maken hebben we een aantal tips verzameld. 

Tip 1: maak jezelf misbaar binnen het bedrijf

Als eigenaar ben je vaak het gezicht van het bedrijf. Daarnaast ben je ook vaak de grondlegger en dat zorgt voor een bepaalde onmisbaarheid. Het is geen uitzondering dat een bedrijf grotendeels afhankelijk is van de eigenaar. Voor de aanstaande nieuwe eigenaar is dit natuurlijk geen gezonde situatie. Daarom is het belangrijk om in kaart te brengen welke taken jij momenteel uitvoert. Bepaal wie deze taken van jou over kan nemen én wat daarvoor nodig is.

Daarnaast is het ook verstandig om jezelf binnen commerciële relaties misbaar te maken. Het is geen uitzondering dat klanten een hechte band met de eigenaar onderhouden. Helaas zijn dit type klanten slechts in beperkte mate aan het bedrijf verbonden. Bij een overname is de kans reëel dat deze klanten met de organisatie breken. Dit wil je voorkomen. Een bewezen hechte klantenkring, maakt jouw bedrijf extra aantrekkelijk voor overname. 

Tip 2: zorg dat de interne organisatie van het bedrijf op orde is

Het is belangrijk om de interne organisatie op orde te hebben. Ook na jouw vertrek moet de organisatie soepel blijven draaien. Biedt zekerheid op het gebied van bijvoorbeeld: de looptijd van contracten, actuele vergunningen, milieu- en andere eisen, actuele administratie, scherp debiteurenbeheer en overzichtelijk voorraadbeheer.

Een goed gestructureerde interne organisatie wekt vertrouwen. Als verkopende partij kun je namelijk eenvoudig en snel benodigde informatie verstrekken. Denk bijvoorbeeld aan verkoopcijfers, budgetten en processen. Deze mate van professionaliteit komt zeker ten goede aan het verkoopproces en zal bovendien positief effect hebben op de waardering van het bedrijf. 

Tip 3: kies een voordelige fiscale en juridische structuur

Mogelijk kan een wijziging van rechtsvorm fiscaal voordeel opleveren. Zo’n wijziging moet je door fiscale termijnen al een aantal jaren voor de overdracht afronden. Het is daarom belangrijk om je hierover te laten adviseren door een adviseur en op tijd te starten. En let op: na de overdracht moet je ook fiscaal afrekenen met de Belastingdienst. Laat je altijd goed adviseren zodat je fiscaal en juridisch voorbereid bent op de verkoop van je onderneming. 

Tip 4: vergelijk jezelf met andere bedrijven! 

Vergelijk de resultaten van jouw organisatie met die van vergelijkbare organisaties. Ga na op welke punten jij minder scoort en breng vervolgens in kaart wat hier de oorzaak van is. Begin ook hier tijdig mee. Bijvoorbeeld de rentabiliteit (het rendement op geïnvesteerd geld) of de solvabiliteit (verhouding tussen eigen en vreemd vermogen) verbeteren, kan al snel 3 tot 5 jaar duren.

Het belang van een overnameadviseur

Extern advies is tijdens de aankoop en verkoop van een onderneming onmisbaar. Zet een overnamespecialist in om als regisseur het hele aankoop- of verkoopproces te stroomlijnen. Een overnamespecialist kent het “spel” van bedrijfsverkoop en kan je helpen om de meest gunstige bedrijfswaardering te realiseren in de onderhandelingen en bij het uitvoeren van een due diligence onderzoek. Neem je geen overnamespecialist? Dan geldt al snel “goedkoop is duurkoop”.

Hoe bedrijf aantrekkelijk maken voor een bedrijfsovername?

Hoe maak je jouw organisatie aantrekkelijk voor een bedrijfsovername?

Een bedrijf verkopen is niet niks, zeker niet als het jouw eigen bedrijf betreft. Met bloed, zweet en tranen heb je je eigen bedrijf neergezet. Na jarenlang te hebben geïnvesteerd in je onderneming wil je ook in deze fase de juiste stappen zetten. Aangezien er een ruim aanbod aan bedrijven in de markt is, is het van belang om jouw organisatie aantrekkelijk te maken voor een overname. In dit artikel behandel ik de belangrijkste speerpunten.

Lees meer »
Welke groeistrategie voor mijn bedrijf hanteren?

Waarom is een concrete groeistrategie onmisbaar?

Het belang van een concrete groeistrategie binnen professionele organisaties wordt vaak onderstreept. Maar waarom is zo’n groeistrategie eigenlijk zo belangrijk? In dit artikel leggen we uit waarom een concrete groeistrategie onmisbaar is bij het realiseren van duurzame groei binnen de organisatie.

Lees meer »
SMART doelstellingen formuleren voor een groeiend bedrijf

Waarom zijn concrete doelstellingen onmisbaar voor een groeiende organisatie?

Concrete doelen zijn onmisbaar binnen elke professionele organisatie. Met scherpe doelstellingen kun jij jouw bedrijf naar een hoger level tillen. Doelstellingen hebben lang niet altijd betrekking op verkoopcijfers. Zo kun je ook doelen stellen rondom zaken als efficiëntie, service level of klanttevredenheid. In dit artikel behandel ik de belangrijkste punten rondom het stellen van bedrijfsdoelen.

Lees meer »
verschillende manieren om werkkapitaal te financieren binnen een bedrijf

7 Alternatieve manieren om werkkapitaal te financieren

Er zijn ontzettend veel alternatieve manieren om werkkapitaal te financieren. De financieringsmethode moet passen bij de reden van jouw financieringsbehoefte. Daarnaast moet ook de looptijd van de financiering passen bij de relatief korte periode dat jij het kapitaal gebruikt om je werkkapitaal te financieren

Lees meer »

Belangrijke aandachtspunten bij ondernemen in het buitenland

Internationaal ondernemen is een mooie kans om als organisatie te groeien. Ondernemen in het buitenland brengt alleen wel risico’s met zich mee. Het is daarom verstandig om met een aantal zaken rekening te houden. Denk bijvoorbeeld aan wetgeving, bankzaken en belasting betalen. De volgende aandachtspunten zijn belangrijk om rekening mee te houden.

Lees meer »
Verschillende manieren om personeel of werknemer te financieel te belonen

13 Manieren om werknemers te belonen

Om werknemers te motiveren wordt er vaak gezocht naar een passende beloning. Zo ontvangen werknemers vaak een eenmalige bonus bij goede resultaten. Die bonus motiveert medewerkers om goede prestaties te leveren. Er zijn verschillende manieren om werknemers te belonen. In dit artikel vind je alle opties met de voor- en nadelen.

Het primaire doel van het inzetten van een beloningsinstrument is het creëren van betrokkenheid en loyaliteit, zodat medewerkers zich duurzaam verbinden aan de onderneming.

Lees meer »

KvK: 81716974

IBAN: NL88INGB0006935585

BTW-nummer: NL003599692B69

Amsterdam

Bedrijf

Belastingscan

Bij een belastingscan kijk ik of er fiscale regelingen in de inkomstenbelasting zijn, waar je nog geen gebruik van maakt. Ook bespreken wij jouw plannen voor komend jaar. Ben je bijvoorbeeld van plan een nieuwe auto aan te schaffen? Dan kijk ik of we dat fiscaal aantrekkelijk kunnen regelen.

Een proactieve sparringpartner.

Geen reactieve dienstverlener, waarbij de teller loopt bij elk contactmoment. Maar een proactieve sparringspartner, die naast je staat en onderdeel is van jouw onderneming.

Snelheid

Binnen 24 uur reactie op werkdagen.

Gratis contact.

Je kan altijd bellen met korte vragen over je administratie en financiën.

Transparante prijzen.

Meerwerk wordt enkel uitgevoerd na een prijsopgave en akkoord. Volledige regie voor jou dus!

Een maatwerk oplossing.

Hierdoor kan de oplossing altijd voldoen aan jouw specifieke behoefte en budget. 

Hoge kwaliteit

Als registeraccountant met jarenlange werkervaring kan ik jou dat garanderen. Lees hier de voordelen van een registeraccountant ten opzichte van een boekhouder.